четвъртък, 12 март 2015 г.

ABLE Mentor - да бъдеш част от проект, който гради бъдещите личности

Докато си в училище всичко след него ти изглежда неясно, мъгляво и определено някак далечно. Сякаш предстои да се пренесеш в един друг живот. Преходът към това обаче е също толкова неясен, мъгляв и дори неуловим. Дотолкова, че в един момент се оказваш с няколкогодишен професионален стаж зад компютъра (да речем) и се питаш как изминаха 7-те години от момента, в който за последно прекрачи училищния праг и то с гръб към него? Какво стана с нас, децата на прехода, защо сме недоволни и какво правим, за да променим статуквото?

За никого не е тайна, че образователната система в България има нужда от сериозни систематични промени, свежа кръв в редиците на водещите я и амбициозни хора с визия, които да подпомагат изграждането на  също толкова амбициозни, волеви, мислещи и дейни личности в лицето на учениците. Принципът на "наливането на знания с фуния" в главите на последните не се ограничава само до материала преподаван от 1-ви до 12-ти клас, но масово обсебва и университетските аули. Тук се проявява и острата липса на стимули и развитие в определена посока за отделния ученик, по-късно и в ролята на студент, който не знае каква посока да избере за обучението си, което в последствие предстои да обвърже с професионалната си кариера. Малцина са родените под щастлива звезда, които от деца преследват неотклонно детската си мечта като пораснат да станат лекари, космонавти, моряци, пожарникари... А ние, продуктът на разклатения морал от периода след 89-та, на опашките за хляб, на деноминацията, на бума на средствата за масова информация и комуникация, ние - децата на прехода, се стремим да намерим престижна професия, да получаваме солидни заплати, да пътуваме няколко пъти в годината в страната и чужбина, да сме в крак с последните технологични тенденции, да получаваме максимума от живота... Ние, интернет поколението, обаче сме гладни. Гладни да изпълним живота си със съдържание. Да оставим своя отпечатък в съвремието си. А може би да оставим нещо и за децата след нас.
Затова ще ви разкажа и за една програма, в която съм участвам от октомври 2014 г., и която представлява голямо предизвикателство за един праволинеен и еднообразен живот, какъвто живеят мнозина от нас. Програмата ABLE Mentor е инициатива на Асоциацията на българските лидери и предприемачи (ABLE) и е изцяло на доброволни начала.


Първото ѝ издание (сезон) стартира през февруари 2014 г. в София, като продължи 4 месеца, в които 37 екипа съставени от ученик и неговия ментор разработиха проекти в една от трите основни насоки - личностно развитие, социален проект, бизнес идея. През октомври 2014 г. стартира вторият сезон на програмата (вече в 4 града - София, Русе, Бургас и Стара Загора!), където и самата аз се присъединих в ролята си на ментор на една прекрасна и амбициозна ученичка. Преди едва 4 дни, на 08.03.2015, стартира и третият сезон на ABLE Mentor, през който ще бъда координатор на 3 екипа. А към програмата се присъединяват екипи от още 2 града - Казанлък и Варна. Но какво представлява самата програма ABLE Mentor?

На първо място, тя е насочена към учениците и има за цел да ги свърже със студенти горен курс и доказани професионалисти, които да подпомогнат усъвършенстването на техни умения, да подкрепят и спомогнат за "случването" на тяхна идея с принципите на предприемачеството или да ориентират младежите за академичното им или кариерно бъдещо развитие. На второ място, тя дава възможност на менторите да споделят своя опит и знания посредством личен пример, да помагат на учениците в житейския им избор чрез представяне на една по-различна гледна точка, а също така да споделят различни предизвикателства и стремежи, защото хей, ние не преставаме да се учим цял живот, нали?

Програмата продължава 4 месеца, през които екипите с членове от 2 души - ученик и ментор, работят съвместно помежду си, за да изградят един проект. Проектът, независимо от посоката му, при всички случаи е предизвикателство и за двете страни. Да бъдеш ментор, да даваш добър личен пример, положителни практики, ноу-хау, да постигнеш успешна и градивна комуникация са неща, за които са необходими много усилия, и понякога са свързани с много препъни-камъчета. Учениците също са изправени пред редица новости и трудности - може би най-големите сред тях са как да бъдат инициатори и основна движеща сила на собствена идея, как да изградят визията и стратегията си по отношение на осъществяването ѝ и как да запазят мотивацията си до края. Подходът към работата винаги е индивидуален и поради това голяма част от проектите имат успеваемост. Всеки екип си има и координатор, който е готов в случай на нужда да оказва всякаква помощ - от логистична до намиране на контакти с професионалисти, организиране на тимбилдинг за сработване на екипа и, разбира се, съпътстващ контрол по разработването на проекта.

През 16-те седмици на работа се организират няколко събития, които определят насоката на работа, показват междинния напредък и, естествено, представят финалният резултат от работата на екипите. За мен особено ценно е последното събитие, на което радостта от добре свършената работа от страна на учениците е дотолкова осезаема, че можеш да я разрежеш с нож във въздуха :) А поводи за радост винаги има. Като например моята ученичка Цвети, която от развитието на екологичен проект с доброволчески инициативи стигна до проектирането на графичния дизайн на екологична брошура, изцяло плод на нейния вкус и визия. Или любителят-фотограф Калоян, който анализира необходимостта от имплементиране на интерактивно обучение в съвременната образователна система и има амбицията през следващите години да внесе законопроект за образованието в Народното събрание. Или Денис, който пише стихове на 3 езика - руски, български и английски, и мечтае творчеството му да достигне до повече хора. Или Мартина, която разработи собствен бизнес план за изграждането на екзотичен хотел в България. Или Михаил, който обича музиката и сътвори свое собствено парче. Или Кудратлох, за когото химията е нещо повече от училищен предмет и мечтае да сподели страстта си към нея с останалите. Или Дарина, която умее да пее и иска да превърне хобито си в професия. И още, и още проекти и идеи, които се случиха, все още се случват и ще продължават да се случват в бъдеще. И които са крайъгленият камък на по-доброто утре.

За мен програмата ABLE Mentor е кауза. Кауза да подпомогнем вярата и възможностите на бъдещите лидери, творци и интелектуалци. Ако по времето, когато бяхме в гимназията, някой бе разкрил колко възможности има пред нас, стига само да се пресегнем, ако бе подкрепил идеите ни и ни бе стимулирал да се развиваме с устрем, може би днес животът щеше да е по-различен. А може би ние ще имаме възможността сега да направим това за децата след нас. А някой ден - те за нашите децата.



***************************
Програмата ABLE Mentor можете да разгледате тук: http://www.ablementor.bg/

Ако искате да подпомогнете развитието на проекта на Калоян за въвеждане на интерактивно обучение в съвременната образователна система, можете да попълните една от двете анкети тук:
 - Анкета за ученици и студенти
 - Анкета за учители и преподаватели

Ако искате да се запознаете с творчеството на Драскача на рими, посетете фейсбук страницата му - АкинфA

Ако искате да да чуете парчето на Marsicus, вижте неговия клип в Youtube

Ако искате да разберете защо Кудратлох е толкова запален по химията, вижте неговото видео в Youtube

Ако искате да посетите някоя от музикалните изяви на Дарина, следете Музикалните вдъхновения във фейсбук

Няма коментари:

Публикуване на коментар